بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش تهیه و پخت نخود برشته

آموزش تهیه و پخت نخود برشته

نخود سرشار از مواد مغذی است. مقدار کالری موجود در نخود متوسط است. هر 28 گرم نخود، تقریبا 46 کالری انرژی دارد. تقریبا 67٪ این کالری از کربوهیدرات‌ بوده و مابقی آن از پروتئین‌ و چربی‌ها تأمین می‌شود. علاوه‌بر پروتئین و فیبر بالا، نخود محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی با ارزش است.این غذا در حین سادگی فوق العاده خوشمزه و خوش طعم است.

موادلازم:

2 کنسرو 500 گرمی نخود یا یک کیلو نخود پخته‌ کاملا خشک

2 قاشق چای‌خوری پاپریکای دودی

1 قاشق چای‌خوری فلفل تند

6 قاشق غذاخوریخوری روغن سرخ‌کردنی

2 قاشق غذاخوری پودر لیمو

 نمک به مقدار لازم


طرز تهیه :

 

نخود ، پاپریکا و فلفل تند را در ظرفی مخلوط کرده و کنار بگذارید.

روغن‌ را در ظرفی بریزید و روی شعله متوسط قرار داده و بعد نخودها را پس از گرم‌شدن به روغن اضافه و به مدت 15 تا 20 دقیقه مداوم هم زده تا طلایی و برشته شود.

سپس نخودها را به ظرف دیگری منتقل کرده و مخلوط فلفل و پاپریکا و نمک را روی آنها بپاشیدوهم زده تا نخود مزه دارشودو در آخر پودر لیمو را هم اضافه کنید.


خواص نخود

نخود سرشار از مواد مغذی است. مقدار کالری موجود در نخود متوسط است. هر 28 گرم نخود، تقریبا 46 کالری انرژی دارد. تقریبا 67٪ این کالری از کربوهیدرات‌ بوده و مابقی آن از پروتئین‌ و چربی‌ها تأمین می‌شود. علاوه‌بر پروتئین و فیبر بالا، نخود محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی باارزش است.

28 گرم نخود محتوی مواد مغذی زیر است

کالری: 46

کربوهیدرات: 17گرم

فیبر: 2 گرم

پروتئین: 3 گرم

آهن: مقدار 4٪ نیاز روزانه‌ فرد

فسفر: مقدار 5٪ نیاز روزانه‌ فرد

مس: مقدار 5٪ نیاز روزانه‌ فرد

منگنز: مقدار 14٪ نیاز روزانه‌ فرد

نخود مقادیر زیادی ویتامین B4، ویتامین B6، ویتامین K، سلنیم، منیزیم و روی دارد.

 فواید مصرف نخود :

پروتئین و فیبر نخود به کنترل اشتها کمک می‌کنند. فیبر و پروتئین با هم‌افزایی تأثیر یکدیگر می‌توانند سرعت گوارش را کاهش دهند و احساس سیری به وجود آورند. مصرف مرتب نخود به کاهش وزن کمک می‌کند.

منیزیم و پتاسیم نخود برای سلامت قلب مفید است و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

مصرف نخود می‌تواند تولید بوتیرات را در بدن افزایش دهد. بوتیرات یک اسید چرب است که سلول‌های آسیب‌دیده‌ای را که موجب سرطان روده بزرگ می‌شوند نابود می‌کند.

نخود محتوی ساپونین‌ها است که می‌توانند از رشد برخی سرطان‌ها جلوگیری کنند. همچنین ساپونین می‌تواند بر گسترش تومورها اثر بازدارندگی داشته باشد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی نخود احتمال بروز سرطان‌ها را کاهش می‌دهند. برای مثال ویتامین‌های گروه B خطر سرطان پستان و سرطان ریه را کاهش می‌دهند.

نخود محتوی ماده‌ی معدنی سلنیم است که به عملکرد مناسب آنزیم‌های کبد کمک می‌کند و باعث از بین رفتن برخی ترکیبات سرطان‌زا می‌شود. علاوه‌براین سلنیم از بروز التهاب جلوگیری می‌کند و میزان رشد تومورها را کاهش می‌دهد.

همچنین نخود محتوی فولات است. فولات در ساخت و ترمیم DNA نقش اساسی دارد. بنابراین از بروز سرطان ناشی از جهش DNA جلوگیری می‌کند.

مقدار فراوان فیبر موجود در نخود احتمال بروز سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد.

ویتامین C موجود در نخود از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

نخود قابلیت کنترل قند خون را دارد و در پیشگیری یا کنترل دیابت مؤثر است. فیبر و پروتئین موجود در نخود از افزایش ناگهانی قندخون پس از خوردن غذا جلوگیری می‌کند. این امر در کنترل دیابت اهمیت چشمگیری دارد.

آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K موجود در نخود به ساخت استخوان‌ها و حفظ ساختار و استحکام آنها کمک می‌کنند.

منگنز به تشکیل ماده‌ی بین‌سلولی استخوان کمک می‌کند و آهن و روی در تولید و تکامل کلاژن نقش کلیدی بازی می‌کنند.

ویتامین K جذب کلسیم را افزایش می‌دهد و دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش می‌دهد. دریافت کم ویتامین K احتمال شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد.

کولین موجود در نخود به بهبود خواب، حرکت عضلات، یادگیری و بهبود حافظه کمک می‌کند. همچنین کولین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، انتقال تکانه‌های عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مزمن نیز کمک می‌کند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده