دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» طرز تهیه و آموزش پخت 4 نوع غذا با دال عدس

طرز تهیه و آموزش پخت 4 نوع غذا با دال عدس

دال عدس به عنوان یکی از غذاهای محبوب در بین جنوبی‌ها و هندی ها است و بسیار آسان و ساده با آن می توان غذاهای فوق العاده خوشمزه و خوش طعم آماده کرد.امروزه به دلیل خواص بالای دال عدس این غذای خوشمزه به پای ثابت سفره بسیاری از خانواده‌ها راه پیدا کرده است.


خوراک دال عدس شنبلیله - هندی


موادلازم : برای 2-3 نفر

100 گرم شنبلیله ریزخرد شده

1/2 قاشق چایخوری زردچوبه

    1 فنجان دال عدس نوع عدس به سلیقه

    1 قاشق چایخوری دانه زیره سبز

    1 عدد پیازنگینی بزرگ، خرد شده

     2 عدد گوجه فرنگی بزرگ، خرد شده

        آب لیمو، به طعم و مزه   

        نمک و فلفل را به طعم و مزه

طرز تهیه :

عدس را گذاشته با زردچوبه وآب بپزد. پیاز را با کمی روغن در تابه بریزید و روی حرارت گذاشته تا سرخ وسبک شود.

سپس گوجه فرنگی راهم اضافه وکمی تفت داده سبزی را با نمک وفلفل وکمی زردچوبه تفت داده عدس پخته شده ،آبلیمو راهم اضافه وبگذارید تا به روغن بیافتد


خوراک دال عدس به روش جنوبی‌ها 


مواد لازم : برای 4 نفر

2/5 پیمانه دال عدس 

1/4 پیمانه سس تمبر هندی 

1 قاشق غذاخوری رب 

1 عدد پیاز نگینی خرد شده

2 حبه سیر خرد شده 

1 عدد سیب زمینی نگینی خرد شده 

1عدد گوجه رنده شده  

نمک، زردچوبه و فلفل قرمز خرد شده به میزان لازم

طرز تهیه:

در ابتدای دستور طرز تهیه دال عدس باید دال عدس‌ها را پاک کرده و آن‌ها را دو تا سه بار به دقت شسته و آبکشی کنید. دال عدس‌ها را بدون آب به همراه سیب زمینی پوست گرفته و نگینی خرد شده درون قابلمه بریزید. مقداری آب روی آن‌ها ریخته و روی شعله کم گاز قرار دهید. آب باید به اندازه 2 بند انگشت روی سطح مواد باشند. درب قابلمه را به صورت نیمه باز گذاشته و شعله گاز را کم کنید. اجازه دهید تا دال عدس و سیب زمینی‌ها کاملاً پخته شوند.

در یک ماهیتابه به میزان لازم روغن ریخته و پیازهای خرد شده را درون آن تفت دهید. توجه داشته باشید که پیازها طلایی و شفاف شوند. پس از طلایی شدن پیازها زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم.

زردچوبه و پیاز را به خوبی هم زده تا نسوزد. در این مرحله باید سیر خرد شده را به مواد درون ماهیتابه اضافه کرده و آن‌ها را با هم تفت دهید. پس از سرخ شدن کامل سیرها، یک قاشق رب به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا به خورد مواد برود. برای بهتر شدن رنگ مواد می‌توانید رب را تا جایی که روغن شما کمی قرمز شود و به رنگ آن درآید، تفت دهید.


سپس وقت آن است که گوجه فرنگی رنده شده را به این مواد اضافه کنید. گوجه فرنگی رنده شده را به همراه دیگر مواد تفت داده و سپس نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.


در دستور اصلی طعم آن تند است میتوانید از فلفل قرمز چیلی استفاده کنید. اما اگر به هر دلیلی تمایل به تند شدن غذا ندارید، می‌توانید به جای آن از فلفل قرمز معمولی نیز استفاده کنید. در آخر این مرحله پس از ادویه‌ها سس تمبر هندی را به این مواد افزوده و اجازه دهید به خورد مواد برود.

در صورتی که تمبر هندی در دسترس ندارید می‌توانید به جای آن از آب لیمو نیز استفاده کنید. حرارت گاز را زیاد کنید تا سس شما غلیظ شود.

پس از آماده شدن سس باید آن را به مواد دال عدس و سیب زمینی اضافه کنید. مواد درون قابلمه را به خوبی هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. درب قابلمه را نیمه باز گذاشته و اجازه می‌دهیم تا دال عدس بپزد.جایگزین سیب زمینی نگینی می‌توانید آن را با گوشت‌کوب له کرده و آن را درون دال عدس استفاده کنید.

 

دستور پخت سوپ دال عدس ترکیه‌ ای


مواد لازم:

2 عدد پیاز متوسط 

2 حبه سیر

1 بسته دال عدس

1 عدد هویج

1 عدد عصاره مرغ

1 تا 2 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل پاپریکا به میزان لازم

کره به میزان لازم

لیمو ترش در صورت تمایل

جعفری تازه خرد شده در صورت تمایل

طرز تهیه :

پیازها را خرد کرده و در قابلمه تفت دهید. زردچوبه را به میزان لازم به آن افزوده و پس از کمی تفت دادن سیر را به آن اضافه می‌کنیم. لازم است که از قبل سیرها را پوست کنده و آن‌ها را له کنید. بسته به میزان مورد نیاز بین ۱ تا 1/5 قاشق غذاخوری رب را به مواد درون قابلمه اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا درون مواد ترکیب شود.


دال عدس‌هایی را قبلاً پاک کرده و شسته‌اید را به این مواد اضافه کرده و به اندازه دو تا سه بند انگشت روی آن آب بریزید. از آنجا که خوراک شما به صورت سوپ است باید آب بیشتری داشته باشد از همین رو اگر فکر کردید که آب آن کافی نیست به آن اضافه کنید.


 نمک و ادویه را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. هویج را خوب شسته و پوست آن را جدا کرده و آن را رنده کنید. پس از یک ساعت آن را به مواد درون قابلمه اضافه کنید. سپس زمان اضافه کردن عصاره مرغ و کره به سوپ است. این سوپ برای جا افتادن به یک ساعت دیگر زمان نیاز دارد . در انتها پس از اینکه سوپ غلیظ شد و به قوام کافی رسید باید اجازه دهید تا خوب خنک شود.

سوپ را پس از سرد شدن درون مخلوط‌کن ریخته تا به حالت کرمی دربیاید. سوپ دال عدس ترکیه‌ای شما آماده است. برای تزئین سطح سوپ خود می‌توانید از جعفری خرد شده یا لیموبه سلیقه خود استفاده کنید.


خورش دال عدس بوشهری

مواد لازم :

1/5 پیمانه دال عدس

3 حبه سیر کوبیده و له شده ‌

1 عدد پیاز بزرگ ، خرد و نگینی شده‌

2 عدد متوسط سیب‌زمینی‌

2 قاشق‌ غذاخوری‌ رب ‌گوجه‌ فرنگی‌

1 پیمانه تمبر هندی‌

روغن‌، نمک‌، فلفل‌ و زردچوبه‌ به‌ میزان‌ لازم‌

طرز تهیه :

 دال عدس‌ها را پاک کرده و به مدت 10دقیقه می‌خیسانیم. سپس آن را آبکشی کرده و با سیب زمینی‌ها و 3 لیوان آب می‌گذاریم تا بپزند. پیاز را با مقداری روغن سرخ می‌کنیم تا طلایی شوند و سیرها را نیز به آن اضافه می‌کنیم.

پس از سرخ شدن سیر رب گوجه فرنگی را به همراه زردچوبه، نمک و فلفل به مواد درون ماهیتابه اضافه می‌کنیم. اجازه دهید تا مواد کاملاً سرخ شده و به خورد یکدیگر بروند. تمبر هندی که از قبل خیسانده‌اید را از صافی رد کرده و به مواد درون ماهیتابه اضافه کرده وکمی هم زده تا تمبر هندی ترکیب شود.خورش که جا افتاد و می‌توانید آن را همراه با برنج یا نان سروکنید.


خواص دال عدس

 عدس قهوه ای که داخل آن به رنگ قرمز است را بعد از پوست کندن به دو صورت دانه کامل (football red lentil) و یا دو نیم شده (دال) مورد استفاده قرار می دهند.


از قدیم به خواص دال عدس معتقد بودند و از آن برای تغذیه و درمان بسیاری از مشکلات خود استفاده می‌کردند. امروزه نیز بسیاری از افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، مصرف حبوبات را در رژیم غذایی خود جای می‌دهند. از جمله حبوباتی که دارای خواص و ارزش غذایی بسیاری است می‌توان به عدس اشاره کرد.


 دال عدس یکی از انواع مختلف عدس است که در هند طرفداران بسیاری دارد. انگلیسی‌ها آن را عدس قرمز می‌نامند و از آن در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند.


دال عدس را می‌توان یک غذای کامل دانست، زیرا انرژی زیادی دارد. دو فنجان دال عدس ۷۰ کیلوکالری انرژی دارد؛ بنابراین می‌توان از آن به عنوان صبحانه مفید برای تامین انرژی کافی فعالیت‌های روزانه استفاده کرد.

خواص دال عدس

پروتئین گوشت گاو و دال عدس مساوی است. به همین دلیل افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند می توانند به عنوان جایگزین پروتئین گوشت از دال عدس استفاده کنند.


دال عدس حاوی فیبر فراوان است که مصرف آن بعد از وعده‌هایی غذایی مانع افزایش قند خون می‌شود. محققان دریافتند افراد دیابتی که دال عدس استفاده می‌کنند به میزان کمتری انسولین نیاز دارند.

سالمندان و افرادی که دچار مشکل آرتروز هستند بهتر است از دال عدس به عنوان یک خوراکی دارویی برای درمان استفاده کنند.


انواع عدس

فیبر و منیزیم موجود در دال عدس در حفظ سلامتی قلب و پیشگیری از ناراحتی های قلبی موثر است. به بیماران قلبی توصیه می شود که در هفته دو مرتبه دال عدس میل کنند.

دارای میزان زیادی پروتئین، کلسیم، اسید آمینه، فسفر و آهن است.

سرشار از ویتامین‌ A

حاوی ویتامین B

دارای مقدار کمی چربی غیر اشباع است که برای سلامتی مضر نبوده و چاق کننده نیست.

فیبر و منیزیم موجود در دال عدس در حفظ سلامتی قلب و پیشگیری از ناراحتی‌های قلبی موثر است

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده